torsdag 6 maj 2010

Torsdag redan!?

Tänk vad veckan går fort när jag har roligt. Sitter och lurar lite på om jag ska köra ett långpass denna vecka eller om jag ska hoppa över det med tanke på förkylningen förra veckan.

De sista långpasset märkte jag av att jag blev enormt trött i främre delen av foten. En känsla av tappad känsel men ändå inte smög sig in. Det är fasligt poppis att springa med i-lägg i skorna men jag tycker det räcker med att jag har proneringsstöd i sulan på mina skor. Borde kanske ta mig upp till Stockholm och springa på band. Frågan är om jag ska välja Runners Store eller Löplabbet och föresten jag har ingen att hålla i handen.

Apropå med i-lägg, proneringsstöd och kompretionsstrumpor mm så finns det faktiskt en 'rörelse' som förordar det naturliga löpsteget. Vi ska hellre gå till botten med vad det är som gör att vi får ont och förebygga skadan där. Inte göra som många förordar begränsa en naturlig rörelse med hjälp av olika typer av skor och andra tillbehör. Men det är klart om vi alla inriktade oss på att bygga upp oss på rätt sätt för att förhindra löparskador, så skulle det finnas ett begränsat antal skor som behövs. Nu påstår jag inte att alla typer av löparskador kan arbetas bort med musklär träning den medicinska kunskapen har jag inte. Men det är klart tanke väckande att faktiskt fundera på vad just jag som löpare skulle kunna förändra för att sippa skador. Jag är övertygad om att det hjälper mig till en mer kvalitativ och omväxlande träning men framför allt mindre skador.

Dagens träning kommer att inrikta sig på smidighet och träning av utsatta muskelgrupper så som bål, baksida lår, vader och sätesmuskeln. Springet i benen får vila idag eller........ nja kanske tar en kort runda för att få igång blodcirkulationen.

Over and out från mannen som alltid springer med 10 kg blyväst men den minska stadigt =)

3 kommentarer:

  1. jag blir alltid bättre bemött på Runners Store - alltid

    SvaraRadera
  2. Tips, när du inte springer, gå barfota så mycket som möjligt! Gör tåhävningar och balansera lätt på en fot när du lagar mat, diskar etc. Tränar upp småmusklerna i fot och ankel. Knip och spreta med tårna när du sitter och kollar på tv, surfar, käkar middag. Bra för fotvalvet! Så dansare som dansar mycket barfota och hoppar och grejar gör för att inte "trampa igenom" foten och bli plattfotad.
    Ha det fint bro!

    SvaraRadera
  3. Tack Nanni för tipset börjar i morgon, Staffan då blir första hands valet RS för min del !

    SvaraRadera