onsdag 23 juni 2010

En av dessa dagar då stanna under täcket vore bättre

En mycket märklig dag

Totalt omotiverad gick jag iväg till gymmet idag på lunchen. Min uppladdning var helt galet fel ingen mat i magen eller ingen mat alls på 16 timmar. Trotts detta lyfte jag skrot som aldrig förr med sådan glöd och frenesi så jag hade inte en människa i min närhet på 10 meter =). Tror att min utstrålning även skulle ha skrämt den mest hårdhudade person.

Följande set gicks igenom som vanligt på A dagar =D

* Deadlift (3x5) 60 kg

* Seated dumbbell (3x5) 16 kg

* Barbell row (3x5) 60 kg

* Chin ups (1x2) min Akilleshäl

* Chin ups close grip (1x1) min Akilleshäl

Fortsätter med mina promenader ikväll men en avverkning av ett 2 timmars pass.

Peace Love och Löparskor!

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat Jesper - men jag vet vad du menar, den där känslan av att man nog borde ha trallat tillbaka och lagt sig i sängen och liksom snabbspolat förbi dagen är väldigt irro, men vi har alla sådana dagar. Imorgon blir än ännu bättre dag, och du, du grejjade ju träningen iallafall!!

    SvaraRadera
  2. Tack Annika precis, skönt att jag har min familj och mina bloggvänner =)

    SvaraRadera
  3. Jag tränar alltid på fastande mage, men tar dock 20 g BCAA innan för att inte bryta ner musklerna för mycket. Varför gör jag detta? Studier visar att träning på fastande mage leder till en kompensationseffekt när kroppen väl får byggstenar (mat, särskilt protein) igen för att reparera sig, vilket leder till en högre grad av muskelbygge än träning i ett icke-fastande tillstånd.
    Efter ca 12-16 h är nivåerna av no-adrenalin och adrenalin förhöjda i kroppen (kroppen utsöndrar dessa två hormoner för att öka mobiliseringen av fett för att kunna bränna detta som energi, när ingen annan energi kommer in via kakhålet)
    En bieffekt av detta är att en blir mer vaken och mer "jakt-inställd"
    Det är förmodligen detta som ledde till din tillfälliga Hulken-transformation ;)
    Det är en härlig känsla, men helt fastande träning är negativt egentligen. Att inta 20 g BCAA (branched-chain amino acid, förgrenade aminosyror) är därför ett sätt att bibehålla det fastande stadiet i kroppen då 20 g BCAA inte höjer insulinnivån i blodet tillräckligt mycket för att bryta det fastande stadiet. Samtidigt förser 20 g BCAA kroppen med tillräckligt med aminosyror under träningspasset för att inte behöva ta från sina egna depåer! Ett kryphål är funnet med andra ord!
    Kör hårt bro, ses i övermorgon ;)

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är den märklig den där kroppen!? När man har som minst förväntningar på den så överraskar den. Fascinerande!
    Det är en av anledningarna till att jag gillar att träna; man överraskas ofta av sin egen kropp och gillar den för vad den presterar!

    SvaraRadera