torsdag 14 oktober 2010

Mörkt och kallt liksom


Jag vet inte om ni kan föreställa er hur det är att gå i 9 månader och bara längta efter att få sträcka ut och springa skiten ur sig. För er som gillar mjukglass kommer att förstå denna liknelse, som avspeglar min känsla.

Tänk er en av sommarens riktigt varma dagar och du sitter behagligt tillbakalutad på en parkbänk i skuggan av ett stort träd.

Bredvid dig sitter en liten pojke som äter en mjukglass. Glassen har precis smält sådär lagom så den börjar försiktigt rinna ner på den nybakade rånet. Pojken tittar sig förstrött omkring och är egentligen mätt. En ensam liten vindpust letar sig ner från trädkronan och du sträcker dig sakta fram för att fånga den lilla glassdroppen.

Nä vad gör du säger pojken den är min. Han rycker till och glassen faller ur sitt rån ner på asfalten framför pojkens fötter. Det gör inget den var ändå äcklig säger pojken med ett litet snett leende och sträcker fram det nybakade rånet.

Här säger han uppfordrande och tittar stint på dig. Du sträcker fram handen och får det ynka rånet i din hand. Pojken reser sig och torkar av händerna på sina byxor och springer hem.

Kvar i skuggan av det stora trädet sitter du och stirrar på glassen som sakta smälter och blir till små rännilar som små flugor badar i.

Så det var med glada ben som jag äntligen kom ut i kväll. Klockan har precis passerat 20:00 då jag startar min uppvärmning. Himlen är stjärnklar och det blåser lite lätt och termometern visar plus fyra grader. Intervaller 2 min löpning 1 min gå vila à 10 repetitioner stod på programmet. Denna gång hade jag införskaffat mig en pannlampa som beströdde de mörka grusvägarna som jag for fram över.

De två första kilometrarna kändes lite tunga men efter två rejäla backar med fullt flås så släppte det. Intervall sex till nio kändes gudomliga och den sista hade jag håll som faktiskt släppte när jag kom upp i fart.

En mycket glad och lite trött 44 årig trebarnsfar blev mottagen som en hjälte av hundarna hemma i hallen. Gud vad skönt med en varm dusch, lite optimistiskt att springa med trekvarts tights denna kväll.

Peace Love och Löparskor på er alla vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar