lördag 21 augusti 2010

Den stora Spisråttan slår till igen


Jaha lördag och barnens utflykt till det kommersiella Mecka stod på agendan för att inhandla nya legoateraljer. När det var uppfyllt och räksmörgåsar till de vuxna och pannkakor till de små i magen bar det av hem. Väl hemma möttes vi av en något unken lukt som stötte mot oss när vi öppnade dörren.

Då vi genom årens lopp haft otaliga besök av råttor som har en benägenhet att dö i trossbotten i våra golv, kände vi igen doften direkt. Dödsfallen brukar framkallas av Anticimex dödliga vita gift och då detta inte var aktuellt så var jag lite skeptisk. Men visst lite lik doftade det. Det ska sägas att för två år sen hade vi en råtta som tagit sig in i baksidan av vår köks spis. Denna gång förolyckades den bruna fyrbeningen genom 380 volts stöt då den trillade ner på kontakterna till spisen. Hustrun vägrade att använda den spisen efter denna händelse. Dagen där på bar det av till närmsta vitvaruhandlare och inhandlades en ny spis. I och för sig var det på tiden så jag klagade inte.

I alla fall hungriga var vi och jag tänkte inte mer på råtta då vår fönster stod på vädring. Pasta med ost och skinksås stod på menyn så alla i familjen åt med god aptit. Maten tystade verkligen mun denna måltid då inget tjat om grönsaker förelåg.

Efter maten bar det av till gymmet och mitt B-pass med bänkpress i två varianter, triceps press i två olika varianter samt biceps övning. Efter stretch bar det av hem. Väl hemma så körde jag 20 min kroppsövningar med mina barn dansandes till A-teens Abba covers och stämningen var på topp.

Precis innan jag slank in i duschen så fick jag en ingivelse. Tänk om råttan dött under skåpen i köket. Ut med spisen och mycket riktigt doften tilltog markant urk.... Så det var bara att riva bort alla skåpsocklarna och leta och lukta, näääe inge råtta men vilken stank. Lite brydd så sköt jag till baka spisen men i ögonvrån ser jag lite brunt hår sticka ut genom små små hål i spisen. Döm av min förvåning en råtta har gått och dött på samma vis som två år tidigare men i en helt annan spis. Fram med skruvmejsel och demonterade bakstycket till spisen och ut med det stinkande bruna fyrbeningen........ uuuurk vilken stank.

Sen blev det storstädning efter brunt klägg som runnit överallt så ni förstår ingen ny spis denna gång =\

Ja ja träningen gick i alla fall bra, Peace Love och Löparskor !

3 kommentarer:

  1. Hmm, märkligt att dom där små asen alltid ska gå och dö på dom mest opassande ställen! Usch!

    SvaraRadera
  2. Ah, fy vad hemskt!! Hoppas stanken och resterna ar helt borta nu!!

    SvaraRadera
  3. Det är ju snudd på ofattbart att det händer ens EN gång. Och TVÅ!Borde vara omöjligt.Urk

    SvaraRadera