onsdag 21 juli 2010

En två, tre eller varför inte fyra dimensioner

LHC i Cern ni vet den där manicken som ska bevisa diverse teorier om universums uppkomst. Den ska Samtidigt även leta efter Higgins partikel vilket är skaparen av all massa ni vet. Nu tror forskarna att den är på väg att bevisa att antalet dimensioner växer allt eftersom vårat universum expanderar. När jag läser artikeln i Svenskan idag på jobbet häpnar jag över allt som tänks i världen. Blir faktiskt lite yr och till visst måtto imponerad över vad vissa kan tänka och koppla ihop många saker i huvudet.

Att det skulle kunna bli fyra rumsliga dimensioner som det ser ut nu förstår jag inte riktigt vidden av ännu. Men det kanske inte är så viktigt egentligen då jag bara är intresserad av två dimensioner, tid och sträcka framåt. Men visst vore det roligt att kunna utnyttja alla dimensioner i sitt värde mätande av sina framgångar även när det gäller löpning. Undra hur detta skulle se ut nytt PB i djupledslöpning kanske =)

Framtiden får utvisa jag nöjer mig med att även i fortsättningen stirra mig blind på tid kontra sträcka. Jag skulle aldrig klara av mer, är ju man för tusan!

Men artikeln är klart läsvärd tycker jag!

Peace Love och Löparskor

4 kommentarer:

  1. Hm nej, när du löpar då utnuttjar du ju alla 4 dimmensioner du löper framåt (1) när en kurva kommer till höger och vänster (2) när en backe kommer upp och ner (3) och som du säger tiden (4), fast ja, det är ingen rums dimension för att universum inte komm än till 4 rumsdimensioner :D

    Min lila aphjärna förklarar det att det i början bara fans en rumsdimension med att det inte fans så mycket plats då var det så som en ihoppackat parasoll, bara ett sträck. Först senare när det fans tillräckligt med plats efter universum expanderade då fans plats för de andra dimensioner och de "öppnade" sig som också en parasoll gör tills man fick 3 rumsdimensioner som vi känner till nu.

    Intressant artikel iaf.

    SvaraRadera
  2. Problemet med sådana artiklar är att journalisterna som skriver dem inte säger det som alla som pluggat fysik fått höra: "Försök inte att visualisera fler dimensioner, för det kan vi inte. De behövs dock för att matematiskt kunna beskriva en del saker som vi observerar."

    Det bästa man kan göra, om man verkligen vill förstå vidden av det hela, är att plugga matematik. Först då kan man verkligen förstå.

    Du får ursäkta mig om jag rättar dig; partikeln, som är en boson, heter Higgs och inte Higgins.

    Lycka till med träningen; önskar att jag kunde ha disciplinen att komma igång och träna.

    Mvh B.

    SvaraRadera
  3. Tack Bogdan för klargörandet. Dimension eller inte och ditt inlägg till trots så överlåter jag matematiska tänkandet till de som har fallenhet för det.

    //J

    SvaraRadera
  4. Kolla också på Carl Sagens 4th Dimension Explanation http://www.youtube.com/watch?v=Y9KT4M7kiSw

    SvaraRadera