onsdag 8 december 2010

Vilken service sa du?


Jag har under några års tid inhandlat en hel del hemelektronik både till mig själv och diverse släktingar. Vi har haft en period av total utradering av gamla prylar som datorer, tv, radio, hemmabio, telefoner, dammsugare, kaffemaskiner, diskmaskiner, tvättmaskiner och torktumlare.

Kontakten med branschens säljare har varit mer än frekvent och oftast för att inte säga alltid så möts jag av en vägg. Servicen är under all kritik och inte som jag förväntar mig. Lite grann som att anlita en hantverkare som uppfyller alla våra nidbilder, för det finns dom som är otroligt skickliga och stolta över sitt yrke även där.

När jag har diskuterat detta med mina vänner så visar det säg att alla har en liknande uppfattning och att det oftast är en plåga att inhandla elektronik för många. Jag undrar därför vem har satt de kraven på branschen eller är det vi som inte säger ifrån tillräckligt. Om jag fick välja skulle jag lätt byta en timmes öppettid mot en förväntad service och hjälp när jag står där och ser villrådig ut.

Det finns dock undantag fick jag upptäcka till min stora glädje. I vår familj har vi bestämt oss för att köpa alla julklappar på nätet i år. Det tar mindre tid, blir inte så mycket åka med bilen och servicen från deras hemsida är densamma som från personalen i butiken. Sagt och gjort hustrun och jag har surfat runt jämfört priser och beställt.

En av dessa leverantörer av barnens julklappar visade sig inte få riktigt tydlig information från tillverkaren och kunde därför inte leverera som utlovat. Suck tänkte vi då blir det som vanligt panik vad ska vi hitta på nu. Men vad vi misstog oss på vår förutfattade mening Lotta Schöld på Macoteket ställde upp och svarade på mail med vändande post till och med på sin fritid. Inte helt nödvändigt att ta till sin ledighet men wow! Trots att vi inte riktigt vet om vi hinner får julklapparna till jul. Så känns deras bemötande som en sak som gör att vi inte hittar på något annat utan väntar.

Tänk om alla handlare i julklappstider kunde anamma detta då tror jag stressen faktiskt skulle bli lite mindre.


Peace Love och Löparskor!

5 kommentarer:

  1. Eller hur?!?!?! Tänk om alla anammade julkänslan och bjöd på ett leende och en varm tanke istället för vassa armbågar och högljudd tuta på bilen... Hoppas ni får hem paketen innan jul!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag tycker också att elektronik branschen sätter priser lite tveksamt. Det är rätt mycket tillägg. Vill man ha ett teknisk support avtal på en dator tror jag det ligger på ungeför 25% av priset på datorn (bara för att nämna ett).

    TV-apparater har också ganska många pålägg utifrån de annonserade priset.

    SvaraRadera
  3. Det är lite som ett lotteri. Ibland har man tur och träffar rätt och blir fantastiskt positivt överraskad. Glad när det händer!!

    SvaraRadera
  4. Det finns solstrålar och när man träffar på dem blir man varm i magen och såååå lycklig!

    SvaraRadera
  5. Mgnus, det ser faktiskt ut som det kommer hända =)

    Lennart, håller med dig blir aldrig riktigt klok på alla dessa erbjudanden.

    Carina, Visst blir man glad och det ger mersmak!

    Ingmarie, Håller med dig om den där magkänslan jag blir både varm lycklig och glad. Det finns hopp för mänskligheten.

    SvaraRadera