onsdag 6 april 2011

Vår även i vår trädgård!

Nu är det på riktigt våren är här se bilden nedan =)

Kvällens träningspass gick i styrketräningens tecken med fokus på bålstabilitet samt biceps och triceps. Min 16kg Kettlebell fick slita på min kropp i 3 set med 10 repetitioner vardera i fyra olika övningar.
* Bål övning som situps med vikt
* Rotationer från sida till sida
* Biceps och triceps curl med tvåhandsfattning
* Kettlebell sving tvåhandsfattning med lyft över huvudet

Det finns massvis med roliga övningar att genomföra med olika tekniska svårighetsgrader. Rörelser som sträcker sig över flera leder och rörelseplan ställer höga krav på noggrannheten. Detta för att inte övningen ska bli fel både avseende fel tränade muskler men framförallt skaderisken på handleder, armbågar och rygg.

Att Kettlebell är något för gemene man att kasta sig över är helt klart en sanning att ta med nypa salt, mitt råd är börja med lättare vikter än vad du klarar av och lär in rörelsen. minutiöst. Rekommendationen är att starta med 16kg för en man, det skulle jag vilja sänka till 12kg och då räknar jag mig inte till att vara svag i armar och handleder. Tekniken i rörelsen är superviktig!!!

Så nu har jag säkert skrämt någon från att börja men det är inte riktigt meningen men var försiktiga.

Peace Love och Löparskor!

2 kommentarer:

  1. jag skulle vilja gå en utbildning. Just för att lära mig mer. Just nu "fusktittar" jag ju mest på andra. :-)

    SvaraRadera
  2. Ingmarie, det ger tips och det också tänk bara på att dra in svansen mellan benen så klarar du ryggen. Kettlebell rörelserna ska flyta på mjukt som en dans under full kontroll. Detta är lättare sagt än gjort ;)

    SvaraRadera