torsdag 12 maj 2011

Elit för några sekunder!!

Japp då var jag elit tränade för några sekunder i mitt liv.

När jag klev av cykelsadeln efter 8 minuter i Åstrands cykelergometertest var jag elit tränad till klassens stora glädje ( då jag är klart äldsta eleven). Mina värden visade på en syreupptagningsförmåga på 3,9 l och beräknat utifrån min kroppsvikt 4,9 ml / minut. Det visade sig dock att jag tillhör en av dom där som inte riktigt passar för just detta konditionstest. Min maxpuls är lägre än de 220 - ålder som vanligtvis används vi beräknade maxpulstester.

Detta faktum kan förklara varför min upplevelse av att min kondition står stilla då jag har svårt att komma upp i det beräknade maxpulsvärdet som gäller för min ålder 175 bpm. Nu är just maxpulsträning inget för mig, men jag har hela tiden utgått i från fel pulszoner då jag använt denna beräknade modell. Med andra ord dags att boka in mig på en sportklinik för att ta reda på min verkliga maxpuls.

Under nästa vecka kommer vi att gå igenom fler testmetoder så förhoppningsvis hittar jag en som kanske passar mig bättre =)

I morgon är det dags för första löppasset i veckan, min vänsterfot som krånglat känns riktigt bra. Rehab övningarna med gummiband, tåhävningar och knästabiliserings övningar har hjälpt och jag känner mig stark.

Peace Love och Löparskor!

1 kommentar:

  1. Formler stämmer riktigt illa på individnivå, standardavvikelsen är stor, jag har själv nästan 20 slag högre maxpuls än de ca 185 jag borde ha enligt diverse former.

    Det går att testa fram själv också, det svåra är att ta ut sig så mycket som krävs, jag gjorde ungefär så här; rejäl uppvärmning följt av ca 20 minuters löpning i stegrande fart så att det i slutet går rejält fort med hög ansträngning. Sedan har jag avslutat i en rejält lång backe där jag verkligen tagit ut max vad jag orkat. Detta test har jag gjort två gånger och kommit upp i 203 båda gångerna och där någonstans ligger nog min maxpuls. Jag har svårt att komma upp över 200 sedan dess.

    En del förespråkar att man ska köra två backrepetitioner för att få ut max men det har inte jag orkat :)

    SvaraRadera