torsdag 7 juli 2011

Jourlöpning och glödheta trottoarer!


Livet som deltidsbrandman har sina för och nackdelar framförallt när jag har jour från fredag till fredag veckan där på. Ska kanske inte kalla det nackdel att kunna träna på arbetstid men det har sina begränsningar.

Inställelsetiden till stationen är 180 sekunder men det är önskvärt att första gruppen kommer iväg efter 90 sekunder. Då jag bor cirka 45 sekunder från brandstationen är det inga problem om jag inte står i duschen med schampo i håret.

En löprunda som är anpassad till detta sätter sina spår en varm sommardag med 29 grader i skuggan. Att hitta trottoarer små korta skogsstigar och fotbollsplaner att springa på är inga svårigheter i lilla Malmköping, men att välja att göra det en dag som denna ........

Jag är ingen värmelöpare av rang utan trivs bäst runt 18- 20 grader har jag skrivit om förr. Idag glödde de små slingrande trottoarerna även i skuggan i ett helt vindstilla liten sommarstad. Efter 4 km var jag färdig och håll hade jag som jag inte haft sen jag var 15 år och kroppen brann. Bara att ta sig hem i ställa sig i en iskall dusch , tryck kokaren tjöt ur öronen men vad gör det när man har 'walking on sunshine' skor =)

Peace Love och Löparskor!

3 kommentarer:

  1. Snart är det is och snö igen och då kommer du att minnas denna dagen som extra ljuvlig!:-)

    SvaraRadera
  2. :) Egentligen borde ni ha löpbana utanför stationen med dusch som du springer igenom sista gången. Snabbt och effektivt!

    SvaraRadera
  3. Ingmarie, tack det håller jag med dig om =D

    Mia, vilken superbra idé och håller man inte löpsteget snyggt och stolt så får man sig ett skumbad av släckbilen som står runt hörnet ;)

    SvaraRadera