söndag 22 april 2012

Färgglad!

Hmm jag vaknade upp till att min blogg hade försvunnit på grund av 'otillbörlig aktivitet' ??!! Jag undrar vad min blogg varit utsatt för, i alla fall nu är den tillbaka efter diverse fixande och verifierande.

Det var nu inte det jag skulle skriva om utan att jag har varit på kurs i färgglad tejpning. Ni vet sådär snyggt som vissa idrottsmän eller kvinnor draperar sig i. Rosa blå eller svart är någon form av orginal färger för teorin bakom kinesiology tejpning. Ja viss det finns faktiskt tankar bakom färgvalet men det var inget som vi gick närmare in på.

Kortfattat kan sägas att allt handlar om sensorisk input från hudens sensorer till hjärnan ( vet det finns en del som talar mot det men tar inte upp det här ) och det faktum att du flyttar strukturer ända ner på cellnivå. Med andra ord det sägs påskynda kroppens egna läkning.

Fungerar det, ja på vissa personer gör det det placebo eller inte spelar ingen roll egentligen då det ger resultat. Jag har nu en axel med en tejpbit på som faktiskt tagit udden av en överansträngt muskelfäste på triceps sidan, helt galet förståndsmässigt, men jag tror att mina smärtsensorer gått från att skrika ajajajajajaja till säga inte så farligt och jag rör mer på det ansträngda området. Därigenom får jag mer genomblödning och kroppen läker skadan snabbare.

Kinesiology tejpning är ett nytt verktyg i min 'Rehabverktygsväska' så nu väntar jag bara på att få uppleva min första halleluja patient =)

Träningen under veckan har gått mycket bra har bytt två löp pass mot cykel och f.o.m nästa vecka lägger jag till ett simpass.

Ta hand om er därute, Peace Love och Löparskor!

3 kommentarer:

  1. Typiskt att jag jobbar precis när du är här annars skulle jag be dig om lite tejpning. :-)

    SvaraRadera
  2. jag har faktiskt lite svart tejp på mitt underben för tillfället. För att hela min skada från TEC :)

    SvaraRadera
  3. Ingmarie: är hos Hammarby igen på lördag den 28:e, messar =)

    Carina: Se där hoppas det gör underverk som det kan göra =)

    SvaraRadera